Ägget, perfekt i sin ovala form. Matta yta och kalkvita kulör är det bräckligt och starkt på samma gång.Det är symboliskt – ett föremål som är allt och inget på samma gång. Ett frö och tomrum, potential och stillhet. Ett embryo som kan bli liv, eller en vilande värld som aldrig kläcks. Ett ägg är början och slutet samtidigt. Skulptur av min far Kari PalmqvistÄgget är en påminnelse om världen själv: kompakt, skört, fullt av möjligheter – och ändå oändligt.Ägget återkommer i konsten, i surrealismen, i drömmar. Salvador Dalí, Teatro Museo Dalí, 1974 – photo: Alberto-g-roviJag sparar bilderna, skärmdumpar dem, fotar av böcker, kan inte få nog av formen. René Magrittes inburade ägg. Elective Affinities (1933)Ägget har en central symbolisk betydelse i René Magrittes konstnärskap. Han använde det återkommande som en bild av paradoxen mellan inre och yttre verklighet, mellan det vi ser och det vi förväntar oss att se. René Magritte. La Clairvoyance (Clairvoyance). Brussels, 1936I flera verk använde han ägget för att leka med logik och proportioner. Ett välkänt exempel är målningen Elective Affinities (1933), där en fågelbur innehåller inte en fågel utan ett stort ägg. Buren symbolen för fångenskap, men här även en paradoxal vagga för framtida liv. Kontrasten mellan det lilla, begränsande utrymmet och det stora ägget bryter mot våra föreställningar och öppnar för både humor och existentiella funderingar. Svenskt. Stengodskeramik och granit. Signerad ”V.N, 1995, Höganäs”.Detta imponerande, storskaliga keramikägg som finns på Collection Apart, visar på den självlärde keramikern Vincent Nilssons hantverksskicklighet och är vackert presenterat på en naturlig granitbas. Verket har en matt, spräcklig glasyr som fångar ljuset med subtila skiftningar över den organiska formen, medan granitbasen tillför en jordnära kontrast till den förfinade skulpturen i lera.