Det finns något paradoxalt i hur modevärlden gång på gång omfamnar det fula. Inte som ett misstag – utan ett statement- Att våga vara ful.När något är tillräckligt normbrytande, får det en laddning som lockar och kittlar, att våga se ut som om man inte bryr sig – vilket förstås kräver både medvetenhet och kapital. Jag har de senaste åren återfunnit kärleken till TabisSom Marmite delar det engelska folket har Tabi skon, Maison Margielas klyvda tå-sko, som först designades 1988 delat modeintresserade (jaaaa, jag har varit på båda sidor) fått ett rejält uppsving. Den är ju egentligen bisarr och för de som inte gillar att ha saker mellan tårna, obekväm– men den är också ikonisk. Den visuella chocken är en del av poängen. (är det en camel toe?) Som det så ofta är med Margielas plagg. Margielas ikoniska logoStilistiskt handlar 'uglycore' om att tänja gränser – att medvetet välja udda material, oväntade färgkombinationer och skeva proportioner. Ur ett designperspektiv är målet inte längre att smickra eller behaga, utan snarare att provocera fram ett leende. Här gäller devisen: ju fulare, desto roligare.Länge var Crocs/foppatofflan förpassade till sjukhusgolvet, campingen eller toalettränande barn, men pga. samarbeten med Balenciaga, Post Malone och Salehe Bembury har även de blivit ett fashion statement. Därför var det inte många som höjde på ögonbrynen när Balenciaga satte stilettklackar på Crocs, eller när Deckers lät en Teva-sandal smälta samman med en UGG-stövel. Det är precis sådana oväntade hybrider som firas. Birkenstock BostonÄven Birkenstock Boston toffla har gjort flera turer, från ful till accepterad av mängden, det är ju dessutom ett otroligt plus när de är så bekväma. Jag håller ständigt utkik efter nästa hit, vad tror ni?