När man kliver in i de gamla gårdarna på Ölands Museum Himmelsberga är det som att tiden viker undan. Här står husen kvar som de en gång gjorde, med låga dörröppningar och knarrande golv Det som fångar min blick först är väggarna. Färgerna. Mönstren målade för hand – med schabloner, och penslar. I vissa rum går det inte att avgöra om det är en tryckt tapet eller ett konstverk i färgpigment. I Karl Olsgårdens helgdagsstuga – en av museets verkliga pärlor – finns väggmålningar som är som tagna ur en annan värld. De målades ursprungligen på 1840-talet av bonden Jöns Larsson från Norra Bäck och flyttades senare hit från en gård i Dyestad. Här slingrar sig fantasifulla blommor, bårder och ornament över väggarna i starka färger – klara blå, röda och gröna toner. Det är vackert, men också rörande, en önskan att skapa något vackert i ett annars enkelt liv. En vilja att dekorera vardagen. På flera håll ser man rester av traditionellt stänkmåleri och schabloner, en metod som användes för att imitera exklusivare tapeter. Med enkla verktyg och naturliga pigment som ockra, indigo och järnoxid skapades mönster direkt på väggen – blommor, rutor, ränder. En typ av inredning som känns så mycket mer personlig än det mesta man ser idag. Vissa rum – framför allt i de mer bemedlade husen eller i senare tidsepoker – visar exempel på tapeter från 1800- och tidigt 1900-tal. Blommiga, symmetriska och ganska dämpade i färgskalan, vilket var typiskt för den tiden. Dessa tapeter var ibland importerade eller beställda via katalog, och kunde ses som en statussymbol. Tips nästa gång du befinner dig på Öland – stanna till i Himmelsberga.