Robin Jonsson utforskar ensamhetens sammanbrottMed Torbjörn har blivit våldsam tar journalisten och fotografen Robin Jonsson ett nytt grepp om den samtida berättelsen. Boken, utgiven av Bam Boom Books, rör sig i gränslandet mellan text, bild och konst – ett destillat av isolering, stillhet och den långsamma förskjutningen mot något mer oroande. Boken Torbjörn har blivit våldsamDet är en fotobok med handskriven text, där Jonsson låter sina bilder och ord mötas i ett personligt collage. Fotografierna har en slags diskbänksrealism och påminner både om Lars Tunbjörks vardagliga, närgånga stil och scener som skulle kunna vara tagna ur en Roy Andersson-film – vardagliga, absurda, stillsamma ögonblick med en underliggande melankoli. Utdrag ur bokenMellan sidorna med bilderna löper anteckningarna – personliga, nästan bekännelseartade – som en röd tråd. De fungerar som små fragment av en inre monolog, eller som brev till någon som inte längre svarar. I sin ton påminner de om en desperat närvaro, mina tankar går av någon märklig anledning till Eminems låt Stan, ett försök att kommunicera över avståndet mellan jaget och den andra, mellan verkligheten och dess upplösning. På releasen var bilder och text fästa på en vägg som ett collageBilderna är ett mishmash av hans resor, det smutsiga badkaret i Robins lägenhet i New York, ögonblick från ett ålderdomshem, eller var det en filminspelning? kvarglömda ägg i ett kylskåp, hans mammas halvtomma garderob med EFA-system – sammanfogade genom hans berättelse. I centrum finns en man som glider bort från världen, men också en undersökning av psyket som form. Språket fungerar som en kamera – exakt, avskalad och fokuserad på ytan där något håller på att brista. Torbjörn har blivit våldsam visar vad som händer när ensamhet inte längre är stillsam, och hur minnen, platser och vardagliga detaljer kan formas till en existentiell berättelse, i direkt dialog med den svenska diskbänksrealismens tradition. Robin Jonsson på bokreleasen i Göteborg Om ni är intresserade finns Boken här på Bokus